tisdag 21 februari 2012

Kinakäk!

Yeah! Efter en härligt solig och fruktansvärt blåsig dag där man kämpat med halva den dagliga promenaden. I alla fall 5-6 kilometer var det duktig motvind. Så! Aptiten uppstod lätt och idag var det dags för kinamat.

Biff med bambuskott, paprika, lök och champinjoner!
Eftersom jag har en jäkligt bra wokpanna så fick den komma till användning idag. Först i var en miniskvätt olja, sedan strimlad biff. Behändigt som fanken med färdigstrimlat kött, även om det inte direkt är jobbigt att strimla några lövbiffar. =) Kryddade med lite salt och peppar.


Eftersom wokpannor lockar fram vätskan i det man steker mycket bättre än en vanlig stekpanna så kan det ta en lite längre stund för köttet att bli genomstekt eftersom det kokar mer än steker. Så när köttet började brynas så blandade jag till 4 dl buljong. Jag tog spadet från champinjonburken och blandade ner kanske en matsked maizenaredning. Fyllde på med vatten tills jag hade 4 dl buljong. Eller buljong... I vanliga fall brukar jag hälla i flytande buljong i denna redning. Idag hade jag bara tärningar dock så jag kryddade lite med timjan i stället.


När köttet började bli färdigt var det bara att vräka ner grönsakerna.


Efter en stund tillsatte jag pressad vitlök och 1½ köttbuljongtärningar som fick puttra med en aning innan jag hällde på redningen. Sedan får härligheten stå och puttra tills såsen tjocknat lite grann. Jag tillsatte en litenlitenliten skvätt sojasås också förresten. 


Klart! Och eftersom ris inte är aktuellt så käkade vi böngroddar istället. Gött det med!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar