söndag 4 mars 2012

Ognsstekt körvn å grönsakärn

Sambon hade hittat en falukorv "light" som tillagades ikväll.

Skar nästan igenom korven med 2 cm mellanrum, proppade in lite rödlök i skårorna och kryddade med peppar och timjan. Blandade ihop passerade tomater, basilika, vitlök, oregano och lite salt. Hade även i grovhackad paprika och lök i röran. Hällde den över korven och konstaterade att det blev på tok för lite vätska så risken fanns att den skulle brännas fast i ugnsformen. På med en halvliter vatten. Sen toppade jag med riven lättost och in i ugnen i en halvtimme ungefär.

När korven började bli klar så kokade jag blomkål tillsammans med en tärning grönsaksbuljong.


Ofta brukar lätt-korvar vara rätt smaklösa eller till och med småäckliga. Denna smakade dock ordentligt med korv. :) Tror att det var Scans lättkorv.

4 kommentarer:

  1. Nämen Mats din gamle Musikhuseträv! Vilken smarrig blogg du har.
    Själv överkonsumerar jag medvetet både kolhydrater å annat höghaltsfettigt men jag sak absolut ta å testa något av dina recept :P

    Keep up! / Carolan på ett annat folkbildningsförbund

    SvaraRadera
  2. Ja den är lite "torr" för närvarande men snart återgår vi mer till vanlig kost så då blir det lite roligare rätter här också. =)

    Största orsaken att jag körde igång var att jag insåg att jag var på TOK för överviktig så det var bara att köra igång. Har gått ner en tredjedel av vad jag hade tänkt mig på en månad ungefär så nu lär det bli tuffare med resten. =)

    SvaraRadera
  3. Ni gör det himla bra. Själv har jag ingen karaktär alls när det kommer till god mat även om jag önskade.
    Gött att höra att "dieten" ger resultat även om det är/blir tufft emellanåt . Rom byggdes inte heller på en dag ;)

    Lycka till!

    SvaraRadera