måndag 27 februari 2012

Blomkålsgratäng med fläskytterfilé

Oooookej! Häromdagen fick jag här att man i Dukandieten faktiskt FÅR äta en sorts fläskkött - fläskytterfilé. Så efter nästan en månad med nötkött, viltkött och kyckling så kastade jag mig över en sådan på affären igår och detta är vad som tillagades. 

Fram med gjutjärnspannan! Dutta i lite olja i botten och lägg på ytterfilén. Bryn den runt omkring så att den blir ljusbrun. Gör ingenting att den är röd inuti, eftersom den ska koka ett bra tag så blir den väldigt genomkokt. Salta och peppra lite grann.


När köttet är brynt runt om så kastar du i en grovhuggen morot, två delade vitlöksklyftor, en lök som är skuren grovt, en buljongtärning och häll på vatten tills det täcker innehållet. Efter denna bild fyllde jag på lite mer vatten. Sen kryddar du med lite örter, sambal oelek och kanske lite chili. På med locket och låt stå och småkoka/puttra i minst en timme.


Mitt kött stod nog och puttrade 2½ timme. När det var en halvtimme kvar till middan så kokade jag blomkål i ungefär fem minuter tillsammans med en grönsaksbuljongtärning. En hel blomkål. Vill du så ta lite mindre blomkål och lägg till broccoli. Blir snyggare om inte annat. :)


Fram med en ugnsform. I med blomkålen i botten, på med en strimlad purjolök och bechamelsås. Enkel bechamel i detta fall var 6 dl mjölk och 4 msk maizena som fick puttra tills det tjocknade till. Krydda med någon god krydda och häll gärna i lite riven ost också. Blanda om så att såsen inte bara ligger ovanpå. Lite riven ost ovanpå och timjan. In i ugnen på 225 grader i ungefär 20-25 minuter.


Efter 2½ timme är köttet RIKTIGT mört och har sugit åt sig rejält av smakerna. Jag hade saltat en aning för mycket, men annars var det riktigt, riktigt gott. En lite lyxigare version är att minska på vattnet och hälla i ett gott rödvin innan långkoket. 


Gratängen bist ferdisch!


Alltså. Detta måste jag göra om. Det ENDA som blev lite tokigt var att köttet blev lite salt. Annars blev det riktigt smarrigt! Missa inte morötterna för allt i världen heller! De är riktigt mjuka och har även de sugit åt sig av smakerna i grytan. Mmmm!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar