fredag 3 februari 2012

Köttfärssoppa á la Mats

Alltså. Jag har aldrig gjort en "riktig" soppa förut. När jag växte upp så kändes det ibland som att det var soppa varannan dag vilket gjorde att jag blev lite less på det om man säger så.

Idag är det svinkallt ute dock och då kan det ju faktiskt vara smarrigt med lite soppa så här mitt på dan.

Jag gjorde en sjukt lätt variant. Tänk dig att du gör köttfärssås, sen häller du vatten på den. Klart...

Men för att förtydliga lite då. Stek ett paket köttfärs i smör, hacka en halv lök och kasta i när köttfärsen nästan är klar. Jag älskar champinjoner så jag slängde i en burk hela champinjoner också. Krydda med lite salt och peppar. Sen får det steka till köttfärsen är färdig. Just.. Jag stekte direkt i kastrullen för att slippa flytta över och ha mig. Lat är man...

När allt är färdigstekt så klämmer du på en vitlöksklyfta, häller i en förpackning krossade tomater + 1½ buljongtärning och 8 dl vatten. Krydda med lite spiskummin, oregano och chili och låt det sedan stå och puttra i 10-15 minuter. Jag hade lite riven sveciaost kvar i kylen så jag hällde i den också. Den smälter och ger soppan en fylligare smak.

Servera med en klick yoghurt. (Jag tog turkisk yoghurt eftersom jag köpte en stor jäkla burk i helgen och den tar fan aldrig slut!).


2 kommentarer:

  1. Klassiker! God som ögat med potatis och purjolök i också.

    SvaraRadera
  2. Jajemän. Har skippat potatis, pasta, ris, majs osv i ett par veckor nu så. Men champinjonerna fyller mycket av potatisens roll i den här versionen. Göööött!

    SvaraRadera