måndag 6 februari 2012

Dukandieten, dag 1

Jäss!

Dag ett på en förhoppningsvis givande diet som får mig att gå ner i vikt och stanna där.

Frukosten bestod bara av en tallrik A-fil med ett par matskedar havrekli så det var inte så spännande.
Havrekli förresten. En väldigt viktig del i den här dieten. Detta därför att just havrekli är bra på några särskilda saker. Dels suger det upp 25 gånger sin egen vikt i vätska, dels jobbar det bra i tarmarna och dels är det så att havrekli motverkar att kroppen tar upp "onödig energi". Alltså energi som du inte egentligen behöver. Den delen tar havreklin med sig genom systemet och ut ur kroppen.

Lunchen blev dock intressant. I denna diet ska man speciellt i början äta magert kött och magra mejeriprodukter. Inget fläskkött och grädde alltså. Vad göra då?

Jo! Man tar lättkeso, rostbiff och rökt kalkon. På med lite timjan och oregano (börjar ni skönja vilka mina favvokryddor är än? ;) ) och mumsa iväg!



Riktigt gott och mättande och faktiskt kan jag se mig själv mumsa detta till lunch varje dag några dagar framöver. Jag hade tänkt köra på den första fasen i dieten (attackfasen) i alla fall i fem dagar. Kanske en hel vecka. Vi får se hur det går.

I morgon blir det nog nästan samma sak. Jag köpte rostbiff, rökt kalkon och rökt kyckling på affären idag så jag kan blanda lite grann. Sen får man äta vitlök, schalottenlök och vanlig lök också under attackfasen så det lär bli till att finhacka lite lök i morgondagens lunch tror jag.

Middagen bestod av grillat kött och lök med lite lätt creme fraiche som sambon blandade ner lite örter i. Eftersom oljor är big no no i denna diet så blev det ingen marinering. Bara att klappa in lite salt, peppar och örter innan bitarna lades på grillen.


Smakmässigt inga problem alls. Köttet blev lite torrt dock så nästa gång vaktar jag som en hök vid grillen och ser till att det blir aningens rosa i mitten så att det är lite saftigare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar