torsdag 23 februari 2012

Grönsaksmos och viltjärpar

Dags för lite biffar igen.

Fram med en bunke och ner med färsen, ett ägg, en halv lök, finstrimlat hamburgerkött (pålägget) och krydda med salt, peppar, koriander, spiskummin och sambal oelek. Eller byt ut kryddorna till vad fanken ni vill och tycker om. =)


Veva runt så att det blir en härlig smet.


Blöt en skärbräda och samtidigt dina händer. Rulla sedan färsen till ditt favoritformat. Köttbullar, biffar, järpar, burgare. Vad som helst. 


Ner i stekpannan! Hade vi inte dietat så hade jag stekt dessa i smör. Mmm...


Moset går snabbt att göra. Koka ett blomkålshuvud och två broccolihuvuden i fem minuter. Häll sedan bort nästan allt vatten. Spara dock litelitegrann i botten för mosen. Sen är det bara att mosa på, lägga till creme fraiche och kanske nån krydda om ni tycker att det behövs. Klart!


Mos och järpar. Det blev rätt bra, konsistensen på järparna är jag nöjd med. Det som jag inte gillar är att man bara får steka i typ tre droppar olja och då bränner de fast på en gång och smaken blir lite därefter, men för er som inte dietar så blir de godare. =)


Nu börjar jag lessna ordentligt på dieten och de få alternativen som finns för mig som inte kan äta fisk och skaldjur eller ren äggvita. Det är nötkött, viltkött och fågel. Nötkött, viltkött och fågel. Jag saknar sås, korv, ja en jäkla massa egentligen. Så ikväll har jag köpt grovt bröd och fullkornskorvbröd. Måste få lägga till lite fler alternativ så att jag inte bara blir gramse och tvärvänder och förstör allt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar